Kdy a jak vyměnit řetěz na kolo? Podstatná je správná délka i napnutí

Řetěz je jedním z nejnamáhanějších komponent jízdního kola, a proto je nutné jej občas vyměnit za nový. Dlouhodobé používání opotřebovaného řetězu může vést až k poškození pastorků a převodníku. Jak rozpojit, napnout, nasadit a nakonec i spojit řetěz na kolo? Zjistěte, podle čeho zvolit jeho správnou délku a vyzkoušejte měření řetězu šuplerou (posuvným měřítkem) nebo speciální měrkou.

Řetěz je jedním z nejnamáhanějších komponent jízdního kola, a proto je nutné jej občas vyměnit za nový. Dlouhodobé používání opotřebovaného řetězu může vést až k poškození pastorků a převodníku. Jak rozpojit, napnout, nasadit a nakonec i spojit řetěz na kolo? Zjistěte, podle čeho zvolit jeho správnou délku a vyzkoušejte měření řetězu šuplerou (posuvným měřítkem) nebo speciální měrkou.

Doba čtení 7 min.
Kateřina, redakce Heureka.cz

Kdy a jak často měnit řetěz na kole

Kdy jej vyměnit

Řetěz patří mezi nejdůležitější a zároveň i nejvíce namáhané komponenty jízdního kola, neboť přenáší sílu z nohou cyklisty do pohonu bicyklu. Během jízdy je v neustálém provozu a není se čemu divit, že se poměrně rychle opotřebovává. Se zvyšujícím se počtem najetých kilometrů roste i míra jeho opotřebení. Při jízdě dochází k postupnému natažení jednotlivých článků (čepů) a povolení válečků řetězu. Vliv na jeho životnost má nejen počet ujetých kilometrů, ale i styl jízdy a terén, ve kterém se nejčastěji pohybujete. 

Že je řetěz vytahaný, a tudíž nadešel čas na jeho výměnu, poznáte dvojím způsobem: 

  1. Posuvným měřítkem (tzv. šuplerou),

  2. měrkou na řetěz.  

Pokud chcete frekvenci výměny řetězu na kole snížit, zaměřte se na prodloužení jeho životnosti. Díky správné péči se vám to může povést. Nedovolte, aby na ně, byly dlouho nánosy bláta, prachu a při rychlé jízdě v náročném terénu jej chraňte v rámci možností i před vodou. Pravidelně jej čistěte (např. pomocí pračky na řetěz) a poté dopřejte každému článku kapku kvalitního maziva na řetězy. 

Jak vybrat jízdní kolo?   Jak zvolit správnou velikost jízdního kola?

Jak často měnit řetěz

Přesnou frekvenci výměny řetězu není jednoduché určit, protože má na jeho životnost vliv mnoho faktorů (váha jezdce, styl jízdy, preferovaný terén, údržba).

Na silničních modelech by měl vydržet dva až tři tisíce najetých kilometrů. U horského kola je tato vzdálenost kvůli náročnějšímu terénu i agresivnějšímu stylu jízdy nižší, a to kolem již jednoho tisíce kilometrů. Protože se tyto hodnoty nedají z důvodu různých vlivů na životnost řetězu přesně měřit, je nutné jeho opotřebení čas od času zkontrolovat. 

Proč jej měnit 

K čemu může dlouhodobé používání vytahaného řetězu vést a proč je jeho výměna tolik důležitá? Důvodem je efektivita přenosu energie a prodloužení životnosti ozubení na kazetě a převodnících. Při jeho pravidelné a zejména včasné výměně přežije ozubení i několik řetězů, zatímco u dlouhodobého používání hrozí zdeformování ozubení pastorků. Jak to poznáte? Na opotřebované kazetě začne řetěz tzv. střílet (přeskakovat). Při měření opotřebení tak můžete na posuvném měřítku naměřit hodnotu nad 132,9 mm, případně vám měrka ukáže opotřebení již kolem jednoho procenta (zub měrky zcela propadne do řetězu). 

Údržba jízdního kola   Oprava a údržba řetězu na kolo 

Jak nasadit řetěz na kolo

Některé řetězy mohou být z jedné strany číselně označené, přičemž je nutné je navléct na kolo čísly otočenými k sobě. Začněte jej navlékat od převodníku, provlečte jej nejmenším pastorkem (na který musíte mít předem přepnutou přehazovačku) a nakonec jej provlékněte kladkou. Pootočte kliky tak, aby několik článků řetězu viselo pod převodníkem. Konce spojte napínací sponkou, aby držely pohromadě a pohodlně se vám spojovaly kleštěmi nebo nýtovačkou. Myslete na to, že rychlospojku lze snadno zacvaknout protočením klik a zmáčknutím zadní brzdy, dokud neuslyšíte hlasité cvaknutí. Na spojení nového řetězu vždy použijte novou rychlospojku, protože původní je již opotřebovaná. 

Čištění a mazání nového řetězu 

Na čištění a mazání nového řetězu se názory cyklistů rozcházejí. Zatímco některým se původní lepivá vazelína v terénu osvědčila, jiní jezdci nový kus zpravidla očistí klasickým způsobem a poté na něj nanesou osvědčený olej. Pokud jste se rozhodli řetěz prohnat rovnou s původním mazivem, měli byste jej před první projížďkou alespoň utřít hadrem. Toto husté mazivo je kvůli své lepivosti vhodné zejména pro silniční modely kol a mělo by na něm vydržet poměrně dlouho. 

Vyhledáváte spíše písčitý terén? V tom případě se vrstvy originálního oleje zbavte dřív, než vám zrnka písku začnou skřípat v kazetě i převodníku. Písek s vazelínou vytvoří abrazivní pastu, která je může poškodit. 

Vyrazte na jízdní kolo, koloběžku nebo prkno   Výbava jízdního kola?

Správné napnutí řetězu

Jak napnout řetěz? Správné napnutí je důležité pro bezproblémový chod kola, neboť zajišťuje optimální přenos točivého momentu z pedálů na zadní nápravu kola. Časem se řetěz roztáhne a mechanismus přestane správně fungovat. Jak jej tedy vhodně napnout? Příliš volný řetěz může z pastorků vypadnout, roztrhnout se a způsobit nehodu, zatímco příliš napnutý se zbytečně rychle opotřebovává a snižuje výkon jízdního kola. Nevhodné napnutí může navíc vést k problémům s převodovkou a dalšími komponenty jízdního kola. Napnutí můžete zkontrolovat prstem nebo speciální měrkou. 

Tipy pro napnutí řetězu: 

  • Před napínáním napíchněte řetěz na pastorek s největší převodovou jednotkou. 

  • Při pevném stisknutí prsty by se neměl hýbat o více než 2 cm. 

  • Napnutí pravidelně kontrolujte a případně jej doupravte. 

  • Řetěz se typicky skládá ze 114 až 116 článků. U horských kol bývá jeho délka o 8 až 10 článků kratší než u silničních kol. 

  • Správné napnutí snižuje vibrace a prodlužuje jeho životnost. 

  • Následkem zvětšujícího se průvěsu řetězu může být nerovnoměrný chod kola, větší hlučnost a vyšší míra opotřebení. 

  • Jestli si nejste mírou napnutí jistí, svěřte své kolo do rukou odborníka. 

Správná délka řetězu

Délka řetězu se může lišit v závislosti na počtu převodníků a typu kola. Proto je dobré se ujistit, že máte správnou délku přesně pro svůj model jízdního kola. Buďto se můžete ohledně výběru vhodné délky poradit s odborníkem v cykloprodejně, nebo se orientovat dle délky svého starého řetězu – nový stačí zkrátit na stejný počet článků. Po přiložení obou kusů vedle sebe si můžete všimnout, že starý řetěz je o něco delší než nový, i když se ve skutečnosti jedná o stejný počet článků. Jde o normální jev zapříčiněný vytahaností starého řetězu. 

Při výběru se řiďte počtem pastorků na každé kazetě – řetěz jí musí rychlostně odpovídat. Na 10rychlostní kazetu tak budete potřebovat 10rychlostní řetěz atd. Krokem vedle nebude ani sáhnutí po řetězu stejné značky, jako je kazeta, neboť díky stejnému tvaru zubů a článku lze předpokládat tišší a rychlejší řazení. 

Jak vybrat řetěz na kolo? 

Měření řetězu šuplerou a speciální měrkou

Většina cyklistů sahá při měření opotřebovanosti řetězu po speciální měrce, kterou si můžete v jejím základním provedení pořídit už za stokorunu. Měrku do něj jednoduše zasuňte (nad řetězovou vzpěrou rámu) a tlakem na pedál napněte řetěz. Poté zbývá již jen ze strany zkontrolovat, zdali a nakolik do něj měrka zapadla. Stupnice jednotlivých měrek se liší, ovšem zpravidla na nich bývají vyznačené hodnoty opotřebení 0,75 mm a 1 mm. Při vytahání řetězu na 0,75 mm je vhodné si pomalu pořídit nový kus a myslet na to, že se jeho výměně v nejbližší době nevyhnete. Jestli měrka do řetězu zapadne i při naměření hodnoty 1 mm, do výměny se pusťte co nejdřív. Měrka vám nezapadla? Skvělé, ještě na nějaký čas můžete výměnu pustit z hlavy. 

Měření opotřebení řetězu lze také pomocí posuvného měřítka (šuplerou). Toto měření je velmi jednoduché a navíc přesnější než u předchozího způsobu. Řetěz měřte dole, posuvné měřítko nastavte na 132 mm a jeho čelisti zasuňte mezi 11 článků řetězu. Poté je mírně roztáhněte. Vzdálenost mezi články bývá u nového kusu kolem hodnoty 132,1 mm. Jestliže naměříte 132,6 mm a víc, neváhejte se pustit do výměny za nový. Je nejvyšší čas! 

Jak zabezpečit jízdní kolo? 

Jak rozpojit, zkrátit a spojit řetěz na kolo?

Řetěz může být spojen dvěma způsoby – nýtem, nebo rychlospojkou. Zatímco rychlospojku lze jednoduše rozpojit kleštěmi, na rozpojení řetězu bez rychlospojky budete potřebovat nýtovačku. Jelikož jsou články každého řetězu spojené nýty, tento nástroj se vám hodí i v případě, že je váš řetěz vybavený rychlospojkou – a to na jeho zkrácení. 

Rozpojení a zkrácení řetězu

Řetěz s rychlospojkou: 

  1. Speciální kleště na rychlospojku – stačí je nasadit na řetěz a zacvaknout.

  2. Čapové a kombinované kleště – nasaďte je na protilehlé spoje rychlospojky a stiskněte.

  3. Pevný provázek (např. tkanička od bot) – provlékněte jej vrchem kolem rychlospojky, dole překřižte a silně zatáhněte. 

Řetěz s čepem (nýtem): Po změření správné délky vložte nýt, který z něj chcete vyndat, do nýtovačky a dotáhněte imbusovým nástrojem (trnem). Nýt vám tímto způsobem vyleze ven a řetěz se rozpojí.

Zkrácení řetězu: Po odhadnutí správné délky nového řetězu pomocí kopírování počtu článků staršího, přistupte k jeho zkrácení pomocí nýtovačky. Postupujte stejně jako v případě rozpojení řetězu s nýtem. 

Spojení řetězu

  1. Rychlospojkou – Rychlospojku nasaďte na řetěz a zacvakněte pomocí speciálních kleští. Pokud kleště nemáte, přetočte řetěz tak, aby byla rychlospojka na jeho horní straně, zmáčkněte brzdu zadního kola a protočte kliky. Měli byste uslyšet hlasité zacvaknutí rychlospojky. 

  2. Spojovacím čepem – Balení nového řetězu by mělo obsahovat spojovací čep se zaváděcím trnem. Zaváděcí část namažte olejem na řetěz a vložte z vnitřní strany řetězu do místa budoucího spoje (aby trčel směrem na vás). Kleštěmi odlomte zaváděcí trn a pomocí nýtovačky zatlačte zbytky čepu tak, aby se dostal do roviny s plochou vnějšího článku. 

Po spojení čepem je nutné spojený článek rozhýbat. Palce zapřete o sousední články kolem čepu, s použitím trochu síly řetěz ohněte k sobě a potom zase od sebe. 

Tip: Vynalézavější cyklisté si dokážou v nouzi poradit i poněkud oldschoolovým způsobem, a to pomocí hřebíku a kamene nebo kladiva. Čep stačí položit na matičku a pevným hřebíkem vyrazit, přičemž při spojování je nutné čep opět naklepat zpátky a rozklepat. My bychom vám doporučili mít ve své cyklo výbavě multiklíč nebo kapesní nýtovačku, která se vám hodí i v případě protržení řetězu při jízdě v terénu. 

Podobné články: