NVIDIA GeForce RTX 50: AI hraje prim

Veletrh CES 2025 je jednou z největších technologických akcí roku, na kterou se důkladně připravil nejeden technologický gigant. Mezi nimi i společnost NVIDIA, která přichází se čtveřicí grafických karet RTX 50, které jsou nabité novinkami zejména z oblasti AI. Podívejte se, jak bude vypadat budoucnost gamingu!

Veletrh CES 2025 je jednou z největších technologických akcí roku, na kterou se důkladně připravil nejeden technologický gigant. Mezi nimi i společnost NVIDIA, která přichází se čtveřicí grafických karet RTX 50, které jsou nabité novinkami zejména z oblasti AI. Podívejte se, jak bude vypadat budoucnost gamingu!

Doba čtení 5 min.
Jaroslava, redakce Heureka.cz
NVIDIA GeForce RTX 50

Nové grafické karty NVIDIA RTX 50 mají brutální výkon i cenu

V Las Vegas byla představena čtveřice grafických karet – GeForce RTX 5070, RTX 5070 Ti, RTX 5080 a RTX 5090. Všechny novinky pracují s novými jádry Tensor 5. generace, jádry RT 5. generace a přináší novou architekturu. Mimo nárůstu výkonu je ale na prvním místě zaměření na AI, tedy umělou inteligenci, která se do her samotných, ale i do zpracování obrazu, integruje čím dál hlouběji.

Parametry NVIDIA GeForce RTX 50 vs. RTX 40

RTX 5090 vs. RTX 4090

RTX 5080 vs. RTX 4080

RTX 5070 Ti vs. RTX 4070 Ti

RTX 5070 vs. 4070

Architektura

Blackwell / Ada Lovelace

Blackwell / Ada Lovelace

Blackwell / Ada Lovelace

Blackwell / Ada Lovelace

DLSS

DLSS 4 / DLSS 3

DLSS 4 / DLSS 3

DLSS 4 / DLSS 3

DLSS 4 / DLSS 3

AI TOPS

3 352 vs. 1 321

1 801 vs. 780

1 406 vs. 641

988 vs. 466

NVIDIA NCODER

3× 9th Gen
vs. 2× 8th Gen

2× 9th Gen
vs. 2× 8th Gen

2× 9th Gen
vs. 2× 8th Gen

1× 9th Gen
vs. 1× 8th Gen

Dekodér INVIDIA

2× 6th Gen
vs. 1× 5th Gen

2× 6th Gen
vs. 1× 5th Gen

1× 6th Gen
vs. 1× 5th Gen

1× 6th Gen
vs. 1× 5th Gen

Konfigurace paměti

32 GB GDDR7
vs. 24 GB GDDR6X

16 GB GDDR7
vs. 16 GB GDDR6X

16 GB GDDR7
vs. 12 GB GDDR6X

12 GB GDDR7
vs. 12 GB DDR6/GDDR6X

Propustnost paměti

1 795 GB/s
vs. 1 008 GB/s

1 795 GB/s
vs. 1 008 GB/s

1 795 GB/s
vs. 1 008 GB/s

1 795 GB/s
vs. 1 008 GB/s

Jak se zvýšil výkon, zvýšila se také cena, a nutno uznat, že nejvýkonnější NVIDIA GeForce RTX 5090 má cenu nastavenou opravdu brutálně:

  • NVIDIA GeForce RTX 5090 – 59 999 Kč, dostupnost 30. ledna 2025

  • NVIDIA GeForce RTX 5080 – 29 999 Kč, dostupnost 30. ledna 2025

  • NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti – 22 399 Kč, dostupnost během února 2025

  • NVIDIA GeForce RTX 5070 – 16 449 Kč, dostupnost během února 2025

Laptopové verze pak budou integrované od dubna 2025.

NVIDIA Blackwell si rozumí lépe s AI

architektura Blackwell

Nová řada RTX 50 stojí na architektuře Blackwell, která střídá původní Ada Lovelace. Představena byla již minulý rok a nebylo tajemstvím, že se objeví u nových grafických karet. Co tedy hráči touhle změnou dostanou? Blackwell si totiž ještě více rozumí s AI. Změna by měla nastat především při vykreslování herních postav. 

Už to bude cca 25 let, kdy NVIDIA představila programovatelné shadery. Jsou to programovatelné součásti grafického čipu, které se spolu s dalšími jednotkami starají o zpracování obrazu, posílají ho do grafické paměti a následně ho přenáší na monitor k hráči. Spolu s architekturou Blackwell přináší NVIDIA RTX Neural Shaders. K těmto programovatelným částem se tedy přidávají sítě AI. Spolu s nimi by se mělo rapidně zlepšit chování světla, prokreslení materiálů i dalších prvků v reálném čase a téměř filmové kvalitě.

S novou architekturou Blackwell a RTX Neural Shaders se pojí také novinka RTX Neural Faces, která se bude snažit vyřešit jednu z nejtěžších disciplín – vykreslování herních postav. Napodobit lidský obličej, lesk či matnost kůže a texturu vlasů je kamenem úrazu většiny her. Obličeje herních postav jsou v dnešní době při nejlepším snesitelné, což by měla změnit právě tato technologie. Spojí primitivní rastr s 3D a díky AI vytvoří věrný lidský obličej v digitálním světě. Sbohem divně hranaté, roboticky se tvářící postavy s kšticí až moc podobnou ladné krychli nebo obdélníku, vítej AI!

DLSS 4 přichází s Multi Frame Generation

Renderovací technologii DLSS (Deep Learning Super Sampling) postavenou na AI jistě nemusíme dlouze představovat. Spolu s novými grafickými kartami RTX 50 přichází již 4. generace, která nepřináší jen prosté navýšení snímkovací frekvence, ale slibuje lepší plynulost. 

Její největší novinkou, mimo vylepšení stávajících technologií i pro starší řady RTX, je Multi Frame Generation. Tahle technologie využívá výkon grafické karty a nových jader Tensor 5. generace. Tradiční Frame Generation vytvořila jeden snímek a vložila ho mezi dva klasicky renderované. Multi Frame Generation vytvoří rovnou tři snímky na jeden renderovaný, navíc při prakticky stejné latenci jako vytváření jednoho snímku, což by mělo mít extrémní dopad na plynulost.

Transformer model

Příchodu vylepšení se dočkaly i stávající technologie pod křídly DLSS. Konkrétně se jedná o tyto tři:

  1. Super Resolution – vyšší rozlišení tvořené z nižšího pomocí AI

  2. Ray Recostruction – vytváření dodatečných pixelů, snížení „šumu“

  3. DLAA – lepší stabilita obrazu, vyhlazení

Nový transformační model má pojmout až dvojnásobek parametrů než dosavadní sítě CNN a přesněji rozpoznat vzorce. Celé by se to pak mělo odrazit na stabilitě mezi snímky, lepších pohybových detailech i osvětlení.

NVIDIA Reflex 2: snížení latence další úrovně

Technologie NVIDIA Reflex má za cíl snížit latenci hlavně při kompetitivních hrách. V podstatě ubere na rozlišení, které v tu chvíli pro hráče není prvořadé, a přidá na snímcích, aby docílila maximální plynulosti, takže umožní hráči třeba rychleji a lépe zaměřit cíl. Součástí technologie je i čip, který funguje jako analyzátor. Našli byste ho zejména v monitorech NVIDIA G-SYNC a některých herních myších. Díky spolupráci pak snižují latenci na minimum.

Původní NVIDIA Reflex dokázala snížit latenci až o 50 % díky spolupráci GPU i CPU. NVIDIA Reflex 2 nabídne tzv. Frame Warp. Zatímco se snímek renderuje na GPU, CPU již připravuje další pozici kamery na další snímek. Technologie Reflex 2 pak vezme tuto pozici a přenese ji na ten předchozí, což má za následek rychlou aktualizaci kamery. NVIDIA do toho procesu přidává vlastní algoritmy předpovědí založených na předchozích datech ze snímků, čímž správně doplní jednotlivé pixely. Tím se sníží latence o dalších 50 %.

NVIDIA ACE aneb umělá inteligence konečně řídí postavy

Taky jste si často říkali, že některá NPC se ve hrách chovají, řekněme diplomaticky, nestandardně a nelogicky? To by se mělo částečně změnit. Kouzlem má být nová sada technologií pro NVIDIA ACE, která stojí za lepší interakcí s NPC. 

Nový balík technologií by měl umožnit postavám lépe reagovat, plánovat a jednat tak, jak by jednal skutečný člověk. Postavy s vámi budou lépe kooperovat a snažit se v herním světě třeba přežít, stejně jako vy, měnit svá rozhodnutí a vést plnohodnotné dialogy díky pokročilým jazykovým modelům.

Zajímá vás více novinek z Veletrhu CES 2025? Přečtěte si další zajímavé články:

Lenovo představuje Legion Go S a další

Představení OnePlus 13 a OnePlus 13R

Podobné články: