Přišla vám SMS nebo e-mail, kde vás obchod, banka či administrátor vyzývá k potvrzení vašich údajů. Zpráva se tváří reálně, podle informací a podpisu to vypadá, že je vše v pořádku. Máte ale kliknout na uvedený odkaz a tam vyplnit své citlivé informace - jméno, číslo účtu, číslo platební karty nebo třeba přihlašovací údaje. A to už se vám nezdá. Dobře děláte! Podvodník nahazuje udičku, aby z vás dostal to, co chce.
4 hlavní znaky phishingu
Zpráva vypadá důvěryhodně, ale může obsahovat překlepy a chyby.
Přichází od někoho, koho znáte - dopravce, nákupní portál, banka, kamarád (viz obrázek).
Vybízí vás ke kliknutí na link pro vyplnění vašich osobních údajů. Následující stránka může vypadat jako uživatelský účet, internetové bankovnictví, e-mailový účet atd. Jsou však i případy, kdy jste podle zprávy něco vyhráli a nyní musíte „už jen“ vyplnit údaje a zaplatit XY korun, aby vám výhra byla zaslána.
Tak se podvodníci dostanou k vašim údajům, které mohou dále zneužít, ukrást vám z bankovního účtu peníze nebo si na vás vzít třeba půjčku.
Co dělat v případě, že jste obětí phishingu?
Na podezřelou zprávu nijak nereagujte, a pokud si nejste stoprocentně jisti, na odkazy neklikejte a údaje nesdělujte. Zvlášť by vás mělo varovat to, když vám přišla výzva ke sledování objednávky nebo k potvrzení platby, přestože jste si nic neobjednali. Nezapomeňte, že žádný poctivý obchodník ani banka po vás nikdy nebudou chtít, abyste sdělovali své citlivé údaje e-mailem, po telefonu či jejich vyplněním na podezřelé stránce.