Jak vybrat startovací kabely?

Je to problém především zimních měsíců, ale potkat nás to může kdykoliv. Auto nenastartuje a na dobíjení baterie není čas. V takovém případě nás může zachránit druhé auto o přibližně stejném výkonu s nabitou baterií a především kvalitní startovací kabely. Jak se ale v jejich výběru zorientovat a co vlastně v tomto případě znamená kvalitní?

Je to problém především zimních měsíců, ale potkat nás to může kdykoliv. Auto nenastartuje a na dobíjení baterie není čas. V takovém případě nás může zachránit druhé auto o přibližně stejném výkonu s nabitou baterií a především kvalitní startovací kabely. Jak se ale v jejich výběru zorientovat a co vlastně v tomto případě znamená kvalitní?

Doba čtení 2 min.
Jakub, redakce Heureka.cz

Průřez vodiče

Údaj o průřezu vodiče startovacích kabelů je první informace, která vás zajímá. Jejich rozmezí pro osobní automobily je 16-35 mm². Pro menší automobily s benzinovými motory do obsahu cca 2,5 l se doporučuje průřez 16 mm². Silnější a především dieselové motory potřebují průřez minimálně 25 mm².

Nerozhodujte se přitom na základě tloušťky kabelu. Někteří výrobci v oblibě skrývají tenký vodič pod silnou vrstvou izolace. Skutečný průřez si ověřte na obalu.

Materiál a délka

Kabely se vyrábějí buď z hliníků, hliníku potaženého mědí nebo z čisté mědi. Čistě měděné kabely jsou kvalitnější a tolik se nelámou. Pro izolaci jsou pak nejlepší měkké materiály, jako je guma nebo silikon. Ty zabezpečí pohodlnou manipulaci i při nízkých teplotách, protože nemají tendenci tuhnout a držet tvar, ve kterém byly uskladněny. Obě svorky by pak měly být izolované plastem.

Startovací kabely se vyrábí v nejrůznějších délkách, kratší kolem 2,5 m až do délky nad 7 m. Ty se hodí pro situace, kdy nemůžete přijet k vybitému vozu dostatečně blízko. Některá auta mají navíc akumulátor umístěný mimo kapotu a kabely je nutné táhnout přes celou šířku vozu.

Nepomůže roztlačit?

Pouze u starších automobilů bez katalyzátoru. U moderních vozů se jedná o nevhodný a nedoporučovaný způsob oživení. Do katalyzátoru by se tímto způsobem mohlo dostat nespálené palivo, které by mohlo po nastartování katalyzátor zničit. Dalším problémem může být i rozvodový řemen. Při roztlačení hrozí jeho poškození nebo posun ventilů a pístů.

Obrázek typický především pro zimní měsíce

Jak úspěšně nastartovat

Zapojení startovacích kabelů

  • Auta o přibližně stejném výkonu motoru k sobě postavte tak, aby byly plusové a mínusové póly na dosah kabelů.

  • Vypněte zapalování obou vozidel.

  • Červený (kladný) kabel připojte k plusovému pólu vybitého vozu.

  • Druhý konec připojte k plusovému pólu pomocného auta.

  • K zápornému pólu pomocného vozu připojte druhý (černý, modrý) kabel.

  • Druhý konec přichyťte ke kovové části motoru s vybitou baterií na dobře ukostřené místo, ideálně blízko startéru.

  • Zkontrolujte, že se svorky kabelů nikde vzájemně nedotýkají.

Startování

  • První startuje pomocné vozidlo.

  • Po krátké chvíli zkuste nastartovat auto s vybitou baterií.

  • Startujte max. 10 vteřin v kuse.

  • Pokud auto nechytne, před dalším pokusem vyčkejte, dokud nevychladnou kabely a svorky.

Sundání kabelů

  • Kabely sundávejte přesně v opačném pořadí, než jste je připojovali.

  • První sundejte záporný kabel z motoru původně vybitého vozu.

  • Poté odpojte záporný kabel z baterie pomocného auta.

  • Kladný kabel odejměte z baterie pomocného automobilu.

  • Nakonec odpojte i druhý konec z baterie vybitého vozu.

Baterii poté nechte nějakou dobu běžet a ideálně vyjeďte na delší trasu bez zastávek s vypnutím motoru. Alternátor tak bude mít příležitost vaší baterii dostatečně dobít.