Řetěz pro 10rychlostní kolečko
Řetězy pro 10rychlostní kolečko jsou určeny pro jízdní kola a elektrokola s 10 pastorky.
Určen pro 10 převodů
Hmotnost okolo 260 g
Nevíte si rady s tím, jaký řetěz na kolo nejlépe pasuje k tomu vašemu? Nebo sháníte kolo zcela nové a s ním i vhodný řetěz? Vybírejte nejenom podle typu kola, ale také dle počtu pastorků a článků.
Nevíte si rady s tím, jaký řetěz na kolo nejlépe pasuje k tomu vašemu? Nebo sháníte kolo zcela nové a s ním i vhodný řetěz? Vybírejte nejenom podle typu kola, ale také dle počtu pastorků a článků.
Řetězy pro 10rychlostní kolečko jsou určeny pro jízdní kola a elektrokola s 10 pastorky.
Určen pro 10 převodů
Hmotnost okolo 260 g
Řetězy s 9rychlostním kolečkem jsou určeny pro jízdní kolo a elektrokola s 9 pastorky.
Určen pro 9 převodů
Hmotnost okolo 340 g
Řetězy s 8rychlostním kolečkem poslouží kolům a elektrokolům s 8 pastorky.
Určen pro 8 převodů
Hmotnost okolo 300 g
Většina obvyklých typů jízdních kol si vystačí s řetězy o 114 nebo 112 článcích. Někdy je ale nutné zkrátit řetěz na požadovanou délku. Podle velikosti rámu či stavby kola je někdy nutné použít řetězy se 116 články. Ty se rovněž dávají i na elektrokola. Vybírejte z těchto kategorií:
Řetězy jsou většinou vyráběny pro jednotlivé typy kol, které jsou na českém trhu běžně dostupné.
MTB, crossová kola - od ostatních řetězů se liší pouze v 11 a 12rychlostních sadách
Elektrická kola - řetězy musí vydržet větší zátěž, ale rychle se opotřebovávají
Silniční kola - řetězy jsou speciálně navržené pro nejrůznější podmínky, například pro nižší hmotnost
BMX, městská kola - používají se jednorychlostní řetězy bez náběhů
Žádný univerzální řetěz, který by seděl na všechna jízdní kola, neexistuje.
Povrchová úprava je velmi důležitá. Levné řetězy buď nemají žádnou povrchovou úpravu nebo jen minimální, ta však řetěz před korozí neochrání. Kvalitnější řetězy ovšem disponují také kvalitnější povrchovou úpravou. Za tu nejspolehlivější ochranu bývá považován:
GST (Greener Surface Treatment) - ekologická povrchová úprava, která vydrží až tisíc hodin používání
DHT (Diamond Hard Tech) - extrémně tvrdá povrchová úprava zaručuje velkou odolnost vůči opotřebení
Vyberte si řetěz také podle toho, jakým způsobem jsou propojeny jednotlivé články:
Lámací čep - článek se nanýtuje a pak se ulomí; jde o bezpečné spojení
Čep pro pneu nýtovačku - používá se v případě levnějších řetězů; při špatném snýtování může řetěz přeskakovat a poškodit další komponenty
Rychlospojka - jde o nejbezpečnější typ spojení; netřeba používat nýtovačku (prodává se samostatně na daný typ řetězu)
Co řetězu nejvíc škodí?
Když se kříží. To se stává tehdy, máte-li vpředu přehozeno na největší tác a vzadu na největší kolečko. Na velký převodník vpředu proto použijte tři nejmenší pastorky vzadu. Na prostřední převodník používejte tři prostřední pastorky a na nejmenší převodník tři největší kolečka vzadu.
V první řadě musíte s řetězem zacházet s citem. Zlehka šlapejte a plynule přehazujte. Čím více skoků a jízd v terénu absolvujete, tím rychleji se vám řetěz zničí. Řetězu můžete výrazně prodloužit životnost tím, že ho budete pravidelně mazat.
Řetěz nesmí při jízdě šustit.
Namazaný řetěz je chráněn před vodou, prachem i blátem.
Používejte pouze speciální spreje nebo přípravky s kapátkem, které obsahují teflon.
V zimě vyžaduje řetěz mastnější přípravky.
V létě odborníci doporučují používat spíše přípravky s příměsí rozpouštědel.
Na trhu je k dostání i praktický čistič řetězu na kolo, který odstraní všechnu špínu včetně zaschlého bláta.
Řetěz vydrží 1 000–3 000 km, vždy si ho ale zkontrolujte už po 800 km. Ke kontrole lze použít měrku na řetěz, kterou zasunete do řetězu a dle údajů zkontrolujete jeho stav. Existuje však více typů měrek s různými metodami měření. Nejlépe se k tomuto účelu hodí posuvné měřidlo. To si nastavte na hodnotu 132 mm a vsuňte ho do řetězu. Následně ho lehce roztáhněte a zjistěte hodnotu.
Naměřená hodnota v mm | Stav |
---|---|
132,2 | Nový řetěz |
132,6–132,8 | Výměna řetězu |
132,8–132,9 | Co nejrychlejší výměna |
132,9 a více | Nutné vyměnit i kazetu či vícekolečko |
134 a více | Poškozené převodníky na klikách |
Připravte si nový řetěz, nýtovačku na řetěz, kleště na rychlospojky, čistič, hadřík a také rukavice. Dále postupujte takto:
Sundejte starý řetěz buď roznýtováním (hodit se vám bude nýtovačka na řetěz) nebo rozpojením rychlospojky.
Očistěte kazetu, kladky přehazovačky a převodníky od usazeného maziva.
Nyní, je-li to zapotřebí, zkraťte řetěz:
Starý a nový řetěz položte na rovnou plochu a změřte počet článků, které bude zapotřebí oddělit.
Protáhněte nový řetěz kladkami přehazovačky a přesmykačem. Řetěz dejte na menší převodník a nejmenší kolečko kazety. Vezměte do ruky oba konce řetězu a táhněte k sobě do chvíle, než se přehazovačka začne napínat.
Řetěz nesmí drhnout.
Dá se nějak opravit vytahaný řetěz?
Bohužel nedá. Musí se okamžitě vyměnit, jinak hrozí, že poškodí i převodové kolečko nebo zadní kazetu.
Jak poznám, že je řetěz suchý a musí se namazat?
Jednoduše tak, že při jízdě šustí. Také to poznáte, když na řetěz sáhnete a mastnota vám ulpí mezi prsty. Pokud tomu tak není, je zapotřebí ho namazat.
Mohu na mazání řetězu použít klasický olej?
Dříve se obyčejné oleje používaly, ale zjistilo se, že řetěz poškozují, neboť se na něj nabalují nečistoty. Proto používejte jen oleje k tomuto účelu určené.