Silniční
Silniční kola, respektive silniční rámy, slouží pro závodní a sportovní jízdu po silnicích a uzavřených okruzích. A to znamená jediné, silniční rám nepatří do terénu.
Pohodlný
Měl by být lehký
Poddajný
Ze všeho nejdříve se dobře rozmyslete, k jakému účelu chcete kolo používat. Podle účelu si pak vyberete rám. Neexistuje však jeden univerzální typ na všechna kola. Vybírat musíte dle velikosti, materiálu či modelového roku.
Ze všeho nejdříve se dobře rozmyslete, k jakému účelu chcete kolo používat. Podle účelu si pak vyberete rám. Neexistuje však jeden univerzální typ na všechna kola. Vybírat musíte dle velikosti, materiálu či modelového roku.
Silniční kola, respektive silniční rámy, slouží pro závodní a sportovní jízdu po silnicích a uzavřených okruzích. A to znamená jediné, silniční rám nepatří do terénu.
Pohodlný
Měl by být lehký
Poddajný
MTB rám je určen do náročného terénu a většinou rozlišujeme tři typy: horská kola s pevným rámem a pevnou vidlicí, horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem, horská kola s odpruženou vidlicí a odpruženým rámem.
Pro jízdu v terénu, nikoliv na silnici
Pohodlnější je odpružená vidlice
Crossové rámy jsou určené do terénu i na silnice. Mívají odpruženou vidlici, avšak s menším zdvihem než MTB kola.
Na polní a lesní cesty i na zpevněné komunikace
Rám vydrží i krátké využití v nenáročném terénu
Pohodlný posed
Freeride rám se používá zejména pro kola určená na jízdu po uzavřených okruzích nebo na zpevněném povrchu.
Extrémně odolný
Určený ke skákání
Nevydrží jízdu na delší vzdálenosti
Obdobně jako si vybíráme rámy na kola pro dospělé, obdobně si lze vybrat také rám na dětské kolo.
Modelový rok
Jedním z kritérií výběru rámu na kolo se může stát i modelový rok. Obvykle platí, že čím je model novější, tím je také technologicky propracovanější. Vybírat můžete například mezi roky 2012, 2014, 2015, 2018 či nejnověj ším 2022.
Barva
Záleží jen na tom, která se vám líbí nejvíce a jaký máte vkus. Žádné pravidlo pro výběr barvy neexistuje. Rámy však nejčastěji nesou barvu lesklou černou, matnou černou, červenou nebo šedou.
Velikostí máme obvykle na mysli vzdálenost mezi středem šlapacího středu a vrškem zámku sedlové trubky. Někdy ale výrobci měří velikost rámu až na vršek horní rámové trubky. U crossových, horských a trekingových kol se údaj uvádí v palcích, u silničních kol v centimetrech. Velikost rámu vybírejte podle toho, kolik měříte.
Výška postavy v cm | Výška rámu |
---|---|
Do 165 | |
160–170 | |
170–185 | |
185–200 | |
nad 195 | 23", 24", XXL, 58–61 cm |
Jak zjistit správnou výšku?
Postavte se obkročmo přes rám a změřte si vzdálenost mezi horní rámovou trubkou a rozkrokem. V ideálním případě by měla činit 2–3 cm v případě silničního kola, 3–4 cm u crossového kola, 5–7 cm u horského kola.
Většina horských a silničních kol má rámy unisexové. Zároveň ale každá značka nabízí i specifické dámské rámy se sníženou horní trubkou. U crossových a trekingových kol narazíte na rozdělení dámské/pánské mnohem častěji, ostatně jako v případě městských kol.
Materiál hraje velmi důležitou roli, protože každý má jiné vlastnosti, které při výběru musíte brát v potaz.
Ocel
Ocelové rámy jsou pružné a jejich pořizovací cena je velmi přívětivá. Často se na výrobu rámů používají slitiny oceli, například zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu.
Levná
Pružná
Vyšší hmotnost
Vyšší tuhost
Hliník
Hliníkové rámy jsou velmi oblíbené, avšak jejich cena je vyšší. Aby hliníkový rám dosáhl všech svých vlastností, používá se takzvaná profilace neboli tvarování trubek, která bývá i oblíbenou designovou záležitostí. Hliníkové rámy nesou značení alu a někdy i označení typu (6061, 7005, 7020).
Nízká hmotnost
Boční tuhost rámu
Vyšší cena
Titan
Titan se používá pouze zřídka, avšak na českém trhu najdete kola od několika málo firem, které přece jen titanové rámy vyrábějí, a to ručně, v malých sériích a někdy také pouze na zakázku.
Pružný
Boční tuhost rámu
Pevný
Nízká hmotnost
Vysoká cena
Metody zpracování
Karbon
Karbon vzniká vrstvením karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich následným spékáním při určitém tlaku a vysátém vzduchu. Způsob, jakým je vyráběn, umožňuje přidávat a ubírat materiál na určitých místech. Dříve karbonové rámy příliš nevydržely a praskaly, avšak v posledních letech výrobci technologii výroby zlepšili a jejich životnost výrazně prodloužili.
Velmi pevný
Lehký
Vysoká cena
Hořčík
Je využíván častěji než titan, přesto se s ním nesetkáte tak často jako například s ocelí a hliníkem.
Pevný
Lehký
Komfortní
Vysoká cena
Scandium
Jde o hliníkovou slitinu, kdy se hliník míchá právě se scandiem. Pak je hliník pevnější a pružnější. Scandium má podobné vlastnosti jako hořčík.
Který materiál je nejlepší?
Každý preferuje něco jiného, ale profesionální cyklisté nedají dopustit na karbon, který je pevný a extrémně lehký. Také vám vydrží dlouhá léta.
Jak si mám nastavit správnou výšku sedla upevněného na rámu?
Ideálně tak, že si na sedlo sednete a propnutou nohou byste měli dosáhnout na pedály. V pohybu je noha mírně pokrčená. Rovněž je umístěná tak, aby se špička chodidla dotýkala pedálu.
Chtěla bych si pořídit městské kolo na občasné ježdění. Jaký materiál mi doporučíte?
Rámy městských kol se nejčastěji zhotovují z hliníku. Je pevný, ale zároveň hůře tlumí vibrace. Jistě ale oceníte relativně nízkou cenu.