Hygge je dánský koncept žití, který označuje pocit pohodlí, útulnosti a dobré nálady. Nejčastěji se vztahuje k věcem, jako jsou teplé svetry, oblíbené knihy, svíčky, dobré jídlo a pití s přáteli nebo rodinou. Zahrnuje také vytvoření pocitu tepla, bezpečí a jistoty, který pomáhá lidem překonat chladné zimní měsíce.
K tomu dopomáhá správné osvětlení i bytové doplňky jako měkké polštáře a hřejivé deky. Ačkoli by se mohlo na první pohled zdát, že k navození nefalšované hygge atmosféry vám postačí pár svíček a polštářů, tento koncept jde do mnohem větší hloubky. Jeho cílem je podpořit mezilidské vztahy a vytvořit pohodu nejen v domácím, ale i pracovním prostředí.
Hlavní sezónou hygge je třeskutá zima, která se nejlépe sleduje přes okno příjemně zahřátého interiéru. Tu správnou atmosféru podpoří hrníček s rozpáleným čajem nebo kávou, ze které stoupá pomalu pára, ale i hrubé vlněné ponožky, tlumené světlo a klidně i pohoda u pletení zimního svetru. Hygge je sklenka lahodného vína po dlouhém pracovním týdnu, povídání si s rodinou nebo večeře s přáteli. Může to být ovšem i letní piknik v parku, na louce nebo u moře, noc ve stanu spojená s vařením v přírodě a sledováním noční oblohy, ale i příprava osvěžující bezinkové šťávy.
Jaký má slovo hygge význam?
Kořeny hygge sahají až do 17. století, kdy se stalo důležitou součástí dánské kultury a národního životního stylu. Slovo hygge pochází z norštiny (Dánsko a Norsko byly kdysi součástí jednoho království) a je odvozeno od výrazu „hyggelig“, jež označuje hřejivou atmosféru a útulnost.
Dánové zbožňují hygge a všechno kolem něj natolik, že se tento pojem stal nedílnou součástí jejich kultury a národní identity. Používají jej každý den a dokonce z tohoto podstatného jména vytvořili sloveso, které se používá zejména ve smyslu „jít hyggeovat s přáteli“ – tedy potkat se s přáteli a užívat si s nimi pohodu v příjemném a pohodlném prostředí. Tento výraz se často vyskytuje v médiích, v reklamě i v literatuře. Dokonce i kvalita restaurací nebo kaváren se v Dánsku často posuzuje ne podle chuti a způsobu přípravy kávy či pokrmů, nýbrž dle toho, zdali se zde zákazník cítí dostatečně „hygge“, tedy útulně, pohodlně a bezpečně.