Co za zboží je zrovna v Black Friday? Všechny slevy v nejoblíbenějších kategoriích najdete pohromadě zde. A nezapomeňte: na Heurece zobrazujeme opravdové slevy bez účelového navyšování cen, bez klamavých hodnot.
Jak výši slevy určujeme?
Black Friday slevy v nejoblíbenějších kategoriích
Domácí spotřebiče
Krása a zdraví
Móda
Zábava a ostatní
TOP produkty a značky v Black Friday
Výběr nejžádanějších produktů se opravdovou slevou. Jak slevy určujeme?
V jakých oblíbených obchodech probíhá Black Friday?
Připravili jsme pro vás seznam těch nejvyhledávanějších e-shopů spojených s Black Friday slevami, ze kterého se můžete rovnou podívat na recenze každého obchodu i jeho sortiment.
Obchod | TOP kategorie | Uváděné slevy Black Friday 2024 |
Mobilní telefony, notebooky, počítače, televize, spotřebiče, domácí potřeby a další sortiment | Bez uvedení výše slevy | |
Mobilní telefony, televize, chytré hodinky, domácí spotřebiče | Bez uvedení výše slevy | |
Elektronika, spotřebiče, drogerie, oblečení, domácí potřeby a další sortiment | Slevy až 50 % | |
Mobilní telefony, počítače, gaming | Bez uvedení výše slevy | |
Mobilní telefony, počítače, elektronika | Bez uvedení výše slevy | |
Léky a zdravá výživa | Sleva až 400 Kč | |
Knihy, učebnice, stolní hry, interaktivní hračky | V eshopu bez uvedení výše slevy, v kamenných prodejnách -20 % | |
Mobilní telefony, televize, lednice, pračky a další sortiment | Bez uvedení výše slevy | |
Domácí spotřebiče, elektronika, domácnost, hobby | Bez uvedení výše slevy | |
Jízdní kola, stany, chytré hodinky, sporttestery, oblečení a další sportovná výbava | -20 % s kódem | |
Mobilní telefony, počítače, televize, lednice, pračky | Bez uvedení výše slevy | |
Mobilní telefony, sluchátka, chytré hodinky | Sleva až 5 000 Kč na Apple | |
Dámské tenisky, pánská trička, dámské bundy | Slevy až 70 %, extra sleva s kódem | |
Mobilní telefony, sluchátka, notebooky | Bez uvedení výše slevy | |
Krmivo pro psy, stelivo pro kočky, krmivo pro kočky | Akce "Vytoč si slevu až 50 %" | |
Parfémy, pleťová séra a emulze, make-upy | Až -25 % na vše | |
Pánské tenisky, kabelky, pánské žabky a pantofle | Až -70 %, extra sleva s kódem | |
Parfémy, šampony, přípravky na tvář | Až -30 % s kódem | |
Stolní hry, razítka pro děti, interaktivní hračky | Sleva 17 % s kódem | |
Stavebnice LEGO®, boxy na svačinu, stolní hry | Slevy až 67 % | |
Učebnice, knihy, stolní hry | Slevy až 88 % | |
Pánské tenisky, dámské tenisky, pánské běžecké boty | Extra sleva 20 % s kódem | |
Digitální fotoaparáty, klasické fotoaparáty, objektivy | Bez uvedení výše slevy | |
Vysavače, fritovací hrnce, aku vrtačky a šroubováky, rázové utahováky | Bez uvedení výše slevy | |
Podprsenky, boxerky, dámské stahovací prádlo, dámské plavky | Až -70 % nebo -30 % s kódem | |
Pánská obuv, dámská obuv, oblečení, výbava na lyže a další sporty | -20 % na lyžařskou výbavu | |
Televize, lednice, pračky | Bez uvedení výše slevy | |
Parfémy, šampony, holicí hlavice a planžety | Slevy až 30 % s kódem | |
Mobilní telefony, elektronika | Bez uvedení výše slevy | |
Kancelářské židle, herní křesla, nábytek | Bez uvedení výše slevy |
Jak nakoupit v Black Friday a nenaletět?
Každý obchod si chce urvat kus koláče, ale ne všichni obchodníci cílí na to, aby zákazníci skutečně ušetřili. Jak to probíhá?
Spotřebitelské organizace každý rok upozorňují na tzv. falešné slevy, které se mohou zdát na první pohled výhodné. Často se stává, že výše slevy uvedené na cenovce produktu neodpovídá skutečné výši slevy, která je nižší. Obchodníci rádi využívají trik krátkodobého zvýšení ceny a nastavení slevy na takové procento, aby neprodělali.
Na českém trhu dosahují opravdové slevy během akce Black Friday průměrně pouhých cca 19 %.
Ceny zboží u jednotlivých prodejců se mohou lišit až o 50 %. Zboží nabízené některými obchodníky s výraznou slevou se dá často sehnat v jiných e-shopech za stejně výhodnou cenu i bez akční cenovky.
Jak tedy rozeznáte opravdovou slevu od nafouklé bubliny?
Na Heurece jsme pro tento účel vyvinuli funkci opravdové slevy, která počítá snížení ceny podle dlouhodobého průměru, nikoli podle krátkodobých výkyvů před akcemi či výprodeji. Zlevněné produkty na Heurece poznáte podle červené ikony slevy, která zobrazuje reálné procento úspory, případně si je můžete vyfiltrovat zaškrtnutím filtru Sleva.
Jak výši slevy určujeme? Odhalte falešné slevy
Výhodné je rovněž sledovat graf vývoje ceny, který se zobrazuje v podrobnostech každého produktu.
Nezapomeňte také na recenze uživatelů, kteří vám mohou pomoci odhalit nevýhodnou nabídku.
Vše navíc můžete mít stále při ruce díky našim mobilním aplikacím.
Stáhněte si appku z Google Play Stáhněte si appku z App Store
Kdy je Black Friday?
Black Friday 2024 připadá na 29. listopad, ze slev se ale u mnohých prodejců můžete radovat už v týdnu od 25. listopadu. Po Černém pátku se výprodeje většinou protahují až k pondělí, které znáte jako Cyber Monday. I tento den se obchody předhání v tom, kdo nabídne nižší cenu - jde však hlavně o nákupy online. V letošním roce připadá Cyber Monday na 2. prosinec.
Co možná nevíte o Cyber Monday?
Název byl poprvé použitý v roce 2005 v USA.
Přináleží prvnímu pondělí po Dni díkůvzdání.
Nabízené slevy se vztahují zpravidla na e-shopy. Pokud jsou v provozu i jejich kamenné prodejny, akce zde může platit, ale nemusí.
Některé e-shopy nabízejí určitou slevu na celý sortiment, jiné jen na vybrané kategorie či skupiny produktů.
Odkaz na kybernetiku souvisí s návratem Američanů v první pracovní den po Black Friday zpátky do práce – za počítače a tablety. Pravděpodobněji tak nakoupí online, nežli osobně v kamenném obchodě.
U nás se týká tato marketingová akce zejména elektroniky. Prodejci často stírají rozdíl mezi Black Friday a Cyber Monday a spouští velké marketingové kampaně, které trvají řadu dní.
Zatímco v roce 2006 utratili Američané během Cyber Monday 610 milionů dolarů, v roce 2015 se toto číslo vyšplhalo téměř na 3 miliardy dolarů.
V roce 2015 byla téměř polovina veškerých objednávek v USA odeslána z mobilního telefonu.
Co je Black Friday?
Black Friday je svátkem nakupování, který přichází následující den po Dni díkůvzdání. Tato marketingová pecka přišla z USA, kde vždy čtvrtý pátek v listopadu prodejci lákají na ty nejlepší ceny. Tímto dnem je oficiálně zahájena severoamerická předvánoční sezóna nakupování. Tzv. Černý pátek je tradičně spojen nejen s obřími slevami napříč různými odvětvími, ale i s kempováním před obchody a rvačkami o ty nejlevnější produkty.
Původ názvu Black Friday
Pravděpodobně vychází z termínu, kterým se v USA označoval rušný silniční provoz den po Dni díkůvzdání, kdy se rodinné sešlosti opět rozpouštěly a lidé se vraceli do svých domovů. Později se název rozšířil a začali tak říkat dnu, kdy se zvedají tržby obchodníků. Prodejci se díky vysokému hospodářskému zisku zároveň dostávají z červených do černých čísel.
Historie a současnost slevového svátku
Black Friday se rozšířil z USA a Kanady do celého světa, stejně jako podobně komerčně laděné svátky typu Halloween. Tento extrémně uchopený začátek nákupní předvánoční sezóny vznikl jako reakce na neochotu zákazníků utrácet bezhlavě peníze za vánoční dárky kvůli negativním zkušenostem s pádem akcií na newyorské burze v roce 1929. V tu dobu nastala dokonce vlna sebevražd maloobchodníků, kteří přišli kvůli velké hospodářské krizi o své živobytí.
Ačkoli se svět časem vrátil po ekonomické stránce víceméně do normálu, lidé ani nadále nevydělávali tolik, aby si mohli dovolit rozhazovat bez rozmyslu za věci, které ve skutečnosti nepotřebují. Na popud žádosti maloobchodníků přesunul prezident Franklin D. Roosevelt oslavu Dne díkůvzdání na čtvrtý listopadový čtvrtek z původně slaveného pátku, což zapříčinilo prodloužení nákupní sezóny vznikem čtyřdenního volna. A právě v tyto dny se vytvořil prostor pro mimořádně intenzivní masáž spotřebitelů reklamami o obrovských slevách a výhodných nabídkách.
Motivace k nakupování
Ačkoli bylo původním záměrem motivovat opatrné a šetřivé zákazníky ke koupi čehokoli, současné nákupy jsou posunuty směrem ke konzumu a spotřebitelské i ziskové nenasytnosti. Prodejci se předhánějí v přesvědčování spotřebitelů o tom, že potřebují novější a modernější produkty než ty, co mají doma – a to bez ohledu, zdali je například nezakoupili právě před rokem.
V současnosti je na evropském obchodním trhu zcela běžnou praxí, že má většina prodejců připravené speciální cenové akce pro své zákazníky. Některé obchody prodlužují výprodejové nabídky až do tzv. Cyber Monday.
Zajímavosti o Black Friday
Od roku 2006 po současnost si Black Friday vyžádal 17 mrtvých a 125 zraněných. Došlo k incidentům od ozbrojených útoků na zákazníky, autonehod prodavačů způsobených naprostým vyčerpáním, srdečních infarktů během nakupování až po zastřelení zlodějem na ulici kvůli právě zakoupené televizi.
Black Friday se slaví v pátek kvůli americkému státnímu svátku Den díkůvzdání, který se oslavuje den předtím. Mnoho Američanů před svým zaměstnavatelem simuluje nevolnost, což lze popsat jako „fenomén simulovaných nemocí“. V tento den je až podezřele velkému množství lidí špatně, aby nemuseli do práce. Pokud by páteční začátek spuštění slev promeškali, nenakoupili by tak výhodně, jako by tomu bylo o víkendu.
Řada Američanů vynechává slavnostní večeři na Den díkůvzdání, aby se mohli utábořit na několik dní či dokonce týdnů na parkovišti před obchodem a byli tak vpuštěni do prodejny se zlevněným zbožím mezi prvními.
Mnohými evropskými obchodníky je Černý pátek vnímán spíše symbolicky, neboť během celého roku připravují pro zákazníky řadu různých jiných slevových akcí. Díky tomu u nás nedochází k tragickým událostem jako například v USA, kde dav nakupujících v roce 2008 po otevření dveří do obchodu ušlapal k smrti zaměstnance prodejny.
Black Friday v číslech a faktech
Největší zájem o Black Friday projevili čeští spotřebitelé v roce 2017.
V roce 2020 nakoupilo v rámci Black Friday více než 50 % Čechů. Ostatní na něj zapomněli, nic nepotřebovali nebo se vyhýbali davům lidí kvůli pandemii.
Většina Čechů má k akci Black Friday pozitivní přístup.
Průměrný Čech zakoupí v rámci Black Friday celkem 3–4 produkty.
Velká část českých spotřebitelů neví přesné datum Black Friday, což může být důvodem, proč mnozí z nich prokazují zájem o akci již řadu týdnů před konáním předvánočního výprodeje.
Vrchol nákupní horečky v Česku je dosažen mezi 10. a 13. hodinou.
Po Black Friday obchodníkům klesají tržby, a to navzdory blížícím se Vánocům.
Green Friday – udržitelná alternativa
Slyšeli jste o tom, že Black Friday má mladšího bráchu? Green Friday je udržitelnou alternativou k předhánění se prodejců o co nejvyšší obrat. Black Friday je neodolatelnou příležitostí pro mnohé spotřebitele, jak nakoupit výhodně třeba vánoční dárky. Pro obchodníky je zase možností, jak zákazníkům sáhnout co nejhlouběji do peněženky. Tato zdánlivá oboustranná spokojenost má však jednu velkou nevýhodu, a tou je nepříznivý ekologický dopad na životní prostředí.
Impulzivní nákupy zboží, u kterých jsme se nechali nalákat na nízkou cenovku, často končí zahlcením našeho domova nepotřebnými věcmi. Takto zakoupených produktů se po chvíli budeme chtít dost možná zbavit nebo je časem nahradit novějším modelem. Z nedávné britské studie vyplývá, že se jen ve Spojeném království vyhodí až 80 % produktů zakoupených během Black Friday již po prvním použití. Toto nepromyšlené nakupování zejména elektroniky a oblečení drží zákazníky v kruhu neustálého nakupování a vyhazování, což je z dlouhodobého hlediska neudržitelné jak pro spotřebitele, tak pro planetu.
Jaké jsou stinné stránky Black Friday z hlediska ekologie?
Nárůst průmyslových zplodin z výroby nebo dopravy,
nadměrný objem obalového materiálu,
podpora neudržitelného životního stylu spotřebitelů,
nákup produktů, které ve skutečnosti nepotřebujeme.
V současné době se do odmítání Black Friday zapojuje čím dál více prodejců, kteří podporují myšlenku udržitelnosti. Své zákazníky vyzývají k aktivismu a zejména menší firmy žádají spotřebitele o celoroční přízeň bez ohledu na slevy. V minulosti se k bojkotu Black Friday zapojila například i společnost Marks & Spencer. Mnozí ekologicky smýšlející prodejci a influenceři doporučují namísto kupování nepotřebných věcí probrat vlastní domácnost a nevyužívané předměty darovat nebo prodat.
Jak nakupovat udržitelně?
Vytvořte si předem seznam věcí, které potřebujete.
Zaměřte se na balení produktů (plast, bezobal nebo papír).
Upřednostňujte materiály jako sklo, dřevo a u oblečení volte přírodní materiál (bavlna, len, lyocell). U oblečení si můžete hlídat i biocertifikáty.
Podporujte místní farmáře, menší podniky, umělce a drobné řemeslníky – snížíte tím uhlíkovou stopu.