Black Friday 2024

Black Friday je tu! A s ním i slevy na tisíce produktů. Zjistěte s námi, kde nejlépe ušetřit, díky zobrazení opravdových slev. S Heurekou na „Černý pátek“ nešlápnete vedle.

Black Friday je tu! A s ním i slevy na tisíce produktů. Zjistěte s námi, kde nejlépe ušetřit, díky zobrazení opravdových slev. S Heurekou na „Černý pátek“ nešlápnete vedle.

Doba čtení 10 min.
Kateřina, redakce Heureka.cz

Black Friday slevy v nejoblíbenějších kategoriích

Co za zboží je zrovna v Black Friday? Všechny slevy v nejoblíbenějších kategoriích najdete pohromadě zde. A nezapomeňte: na Heurece zobrazujeme opravdové slevy bez účelového navyšování cen, bez klamavých hodnot.
Jak výši slevy určujeme?

Elektronika a gaming

V jakých oblíbených obchodech probíhá Black Friday?

Připravili jsme pro vás seznam těch nejvyhledávanějších e-shopů spojených s Black Friday slevami, ze kterého se můžete rovnou podívat na recenze každého obchodu i jeho sortiment.

Obchod

TOP kategorie

Uváděné slevy Black Friday 2024

Alza.cz

Mobilní telefony, notebooky, počítače, televize, spotřebiče, domácí potřeby a další sortiment

Bez uvedení výše slevy

DATART.cz

Mobilní telefony, televize, chytré hodinky, domácí spotřebiče

Bez uvedení výše slevy

Allegro.cz

Elektronika, spotřebiče, drogerie, oblečení, domácí potřeby a další sortiment

Slevy až 50 %

Smarty.cz

Mobilní telefony, počítače, gaming

Bez uvedení výše slevy

Mironet

Mobilní telefony, počítače, elektronika

Bez uvedení výše slevy

Dr. Max lékárna

Léky a zdravá výživa

Sleva až 400 Kč

Knihy Dobrovský

Knihy, učebnice, stolní hry, interaktivní hračky

V eshopu bez uvedení výše slevy, v kamenných prodejnách -20 %

MALL.CZ

Mobilní telefony, televize, lednice, pračky a další sortiment

Bez uvedení výše slevy

ONLINESHOP.cz

Domácí spotřebiče, elektronika, domácnost, hobby

Bez uvedení výše slevy

Decathlon

Jízdní kola, stany, chytré hodinky, sporttestery, oblečení a další sportovná výbava

-20 % s kódem

T.S.BOHEMIA a.s.

Mobilní telefony, počítače, televize, lednice, pračky

Bez uvedení výše slevy

iWant.cz

Mobilní telefony, sluchátka, chytré hodinky

Sleva až 5 000 Kč na Apple

ZOOT

Dámské tenisky, pánská trička, dámské bundy

Slevy až 70 %, extra sleva s kódem

iSTYLE.cz

Mobilní telefony, sluchátka, notebooky

Bez uvedení výše slevy

SUPER ZOO

Krmivo pro psy, stelivo pro kočky, krmivo pro kočky

Akce "Vytoč si slevu až 50 %"

Douglas Parfumerie

Parfémy, pleťová séra a emulze, make-upy

Až -25 % na vše

Answear

Pánské tenisky, kabelky, pánské žabky a pantofle

Až -70 %, extra sleva s kódem

Notino

Parfémy, šampony, přípravky na tvář

Až -30 % s kódem

ALBI

Stolní hry, razítka pro děti, interaktivní hračky

Sleva 17 % s kódem

Pompo.cz

Stavebnice LEGO®, boxy na svačinu, stolní hry

Slevy až 67 %

Luxor.cz

Učebnice, knihy, stolní hry

Slevy až 88 %

Footshop

Pánské tenisky, dámské tenisky, pánské běžecké boty

Extra sleva 20 % s kódem

CEWE FOTOLAB

Digitální fotoaparáty, klasické fotoaparáty, objektivy

Bez uvedení výše slevy

Lidl-shop.cz

Vysavače, fritovací hrnce, aku vrtačky a šroubováky, rázové utahováky

Bez uvedení výše slevy

ASTRATEX s.r.o.

Podprsenky, boxerky, dámské stahovací prádlo, dámské plavky

Až -70 % nebo -30 % s kódem

Sportisimo

Pánská obuv, dámská obuv, oblečení, výbava na lyže a další sporty

-20 % na lyžařskou výbavu

planeo.cz

Televize, lednice, pračky

Bez uvedení výše slevy

ELNINO.CZ

Parfémy, šampony, holicí hlavice a planžety

Slevy až 30 % s kódem

Mobil Pohotovost

Mobilní telefony, elektronika

Bez uvedení výše slevy

kancelarskezidle.com

Kancelářské židle, herní křesla, nábytek

Bez uvedení výše slevy

Jak nakoupit v Black Friday a nenaletět?

Každý obchod si chce urvat kus koláče, ale ne všichni obchodníci cílí na to, aby zákazníci skutečně ušetřili. Jak to probíhá?

  • Spotřebitelské organizace každý rok upozorňují na tzv. falešné slevy, které se mohou zdát na první pohled výhodné. Často se stává, že výše slevy uvedené na cenovce produktu neodpovídá skutečné výši slevy, která je nižší. Obchodníci rádi využívají trik krátkodobého zvýšení ceny a nastavení slevy na takové procento, aby neprodělali.

  • Na českém trhu dosahují opravdové slevy během akce Black Friday průměrně pouhých cca 19 %.

  • Ceny zboží u jednotlivých prodejců se mohou lišit až o 50 %. Zboží nabízené některými obchodníky s výraznou slevou se dá často sehnat v jiných e-shopech za stejně výhodnou cenu i bez akční cenovky

Jak tedy rozeznáte opravdovou slevu od nafouklé bubliny?

Na Heurece jsme pro tento účel vyvinuli funkci opravdové slevy, která počítá snížení ceny podle dlouhodobého průměru, nikoli podle krátkodobých výkyvů před akcemi či výprodeji. Zlevněné produkty na Heurece poznáte podle červené ikony slevy, která zobrazuje reálné procento úspory, případně si je můžete vyfiltrovat zaškrtnutím filtru Sleva.

Jak výši slevy určujeme? Odhalte falešné slevy

Výhodné je rovněž sledovat graf vývoje ceny, který se zobrazuje v podrobnostech každého produktu.

Nezapomeňte také na recenze uživatelů, kteří vám mohou pomoci odhalit nevýhodnou nabídku.

Vše navíc můžete mít stále při ruce díky našim mobilním aplikacím.

Stáhněte si appku z Google Play   Stáhněte si appku z App Store

Kdy je Black Friday?

Black Friday 2024 připadá na 29. listopad, ze slev se ale u mnohých prodejců můžete radovat už v týdnu od 25. listopadu. Po Černém pátku se výprodeje většinou protahují až k pondělí, které znáte jako Cyber Monday. I tento den se obchody předhání v tom, kdo nabídne nižší cenu - jde však hlavně o nákupy online. V letošním roce připadá Cyber Monday na 2. prosinec. 

  • Název byl poprvé použitý v roce 2005 v USA. 

  • Přináleží prvnímu pondělí po Dni díkůvzdání. 

  • Nabízené slevy se vztahují zpravidla na e-shopy. Pokud jsou v provozu i jejich kamenné prodejny, akce zde může platit, ale nemusí. 

  • Některé e-shopy nabízejí určitou slevu na celý sortiment, jiné jen na vybrané kategorie či skupiny produktů. 

  • Odkaz na kybernetiku souvisí s návratem Američanů v první pracovní den po Black Friday zpátky do práce – za počítače a tablety. Pravděpodobněji tak nakoupí online, nežli osobně v kamenném obchodě. 

  • U nás se týká tato marketingová akce zejména elektroniky. Prodejci často stírají rozdíl mezi Black Friday a Cyber Monday a spouští velké marketingové kampaně, které trvají řadu dní. 

  • Zatímco v roce 2006 utratili Američané během Cyber Monday 610 milionů dolarů, v roce 2015 se toto číslo vyšplhalo téměř na 3 miliardy dolarů. 

  • V roce 2015 byla téměř polovina veškerých objednávek v USA odeslána z mobilního telefonu. 

Co je Black Friday?

Black Friday je svátkem nakupování, který přichází následující den po Dni díkůvzdání. Tato marketingová pecka přišla z USA, kde vždy čtvrtý pátek v listopadu prodejci lákají na ty nejlepší ceny. Tímto dnem je oficiálně zahájena severoamerická předvánoční sezóna nakupování. Tzv. Černý pátek je tradičně spojen nejen s obřími slevami napříč různými odvětvími, ale i s kempováním před obchody a rvačkami o ty nejlevnější produkty.

Pravděpodobně vychází z termínu, kterým se v USA označoval rušný silniční provoz den po Dni díkůvzdání, kdy se rodinné sešlosti opět rozpouštěly a lidé se vraceli do svých domovů. Později se název rozšířil a začali tak říkat dnu, kdy se zvedají tržby obchodníků. Prodejci se díky vysokému hospodářskému zisku zároveň dostávají z červených do černých čísel. 

Historie a současnost slevového svátku

Black Friday se rozšířil z USA a Kanady do celého světa, stejně jako podobně komerčně laděné svátky typu Halloween. Tento extrémně uchopený začátek nákupní předvánoční sezóny vznikl jako reakce na neochotu zákazníků utrácet bezhlavě peníze za vánoční dárky kvůli negativním zkušenostem s pádem akcií na newyorské burze v roce 1929. V tu dobu nastala dokonce vlna sebevražd maloobchodníků, kteří přišli kvůli velké hospodářské krizi o své živobytí.

Ačkoli se svět časem vrátil po ekonomické stránce víceméně do normálu, lidé ani nadále nevydělávali tolik, aby si mohli dovolit rozhazovat bez rozmyslu za věci, které ve skutečnosti nepotřebují. Na popud žádosti maloobchodníků přesunul prezident Franklin D. Roosevelt oslavu Dne díkůvzdání na čtvrtý listopadový čtvrtek z původně slaveného pátku, což zapříčinilo prodloužení nákupní sezóny vznikem čtyřdenního volna. A právě v tyto dny se vytvořil prostor pro mimořádně intenzivní masáž spotřebitelů reklamami o obrovských slevách a výhodných nabídkách. 

Motivace k nakupování 

Ačkoli bylo původním záměrem motivovat opatrné a šetřivé zákazníky ke koupi čehokoli, současné nákupy jsou posunuty směrem ke konzumu a spotřebitelské i ziskové nenasytnosti. Prodejci se předhánějí v přesvědčování spotřebitelů o tom, že potřebují novější a modernější produkty než ty, co mají doma – a to bez ohledu, zdali je například nezakoupili právě před rokem. 

V současnosti je na evropském obchodním trhu zcela běžnou praxí, že má většina prodejců připravené speciální cenové akce pro své zákazníky. Některé obchody prodlužují výprodejové nabídky až do tzv. Cyber Monday.

Zajímavosti o Black Friday

  • Od roku 2006 po současnost si Black Friday vyžádal 17 mrtvých a 125 zraněných. Došlo k incidentům od ozbrojených útoků na zákazníky, autonehod prodavačů způsobených naprostým vyčerpáním, srdečních infarktů během nakupování až po zastřelení zlodějem na ulici kvůli právě zakoupené televizi. 

  • Black Friday se slaví v pátek kvůli americkému státnímu svátku Den díkůvzdání, který se oslavuje den předtím. Mnoho Američanů před svým zaměstnavatelem simuluje nevolnost, což lze popsat jako „fenomén simulovaných nemocí“. V tento den je až podezřele velkému množství lidí špatně, aby nemuseli do práce. Pokud by páteční začátek spuštění slev promeškali, nenakoupili by tak výhodně, jako by tomu bylo o víkendu. 

  • Řada Američanů vynechává slavnostní večeři na Den díkůvzdání, aby se mohli utábořit na několik dní či dokonce týdnů na parkovišti před obchodem a byli tak vpuštěni do prodejny se zlevněným zbožím mezi prvními. 

  • Mnohými evropskými obchodníky je Černý pátek vnímán spíše symbolicky, neboť během celého roku připravují pro zákazníky řadu různých jiných slevových akcí. Díky tomu u nás nedochází k tragickým událostem jako například v USA, kde dav nakupujících v roce 2008 po otevření dveří do obchodu ušlapal k smrti zaměstnance prodejny. 

Black Friday v číslech a faktech

  • Největší zájem o Black Friday projevili čeští spotřebitelé v roce 2017. 

  • V roce 2020 nakoupilo v rámci Black Friday více než 50 % Čechů. Ostatní na něj zapomněli, nic nepotřebovali nebo se vyhýbali davům lidí kvůli pandemii. 

  • Většina Čechů má k akci Black Friday pozitivní přístup. 

  • Průměrný Čech zakoupí v rámci Black Friday celkem 3–4 produkty.

  • Velká část českých spotřebitelů neví přesné datum Black Friday, což může být důvodem, proč mnozí z nich prokazují zájem o akci již řadu týdnů před konáním předvánočního výprodeje. 

  • Vrchol nákupní horečky v Česku je dosažen mezi 10. a 13. hodinou. 

  • Po Black Friday obchodníkům klesají tržby, a to navzdory blížícím se Vánocům. 

Green Friday – udržitelná alternativa

Slyšeli jste o tom, že Black Friday má mladšího bráchu? Green Friday je udržitelnou alternativou k předhánění se prodejců o co nejvyšší obrat. Black Friday je neodolatelnou příležitostí pro mnohé spotřebitele, jak nakoupit výhodně třeba vánoční dárky. Pro obchodníky je zase možností, jak zákazníkům sáhnout co nejhlouběji do peněženky. Tato zdánlivá oboustranná spokojenost má však jednu velkou nevýhodu, a tou je nepříznivý ekologický dopad na životní prostředí. 

Impulzivní nákupy zboží, u kterých jsme se nechali nalákat na nízkou cenovku, často končí zahlcením našeho domova nepotřebnými věcmi. Takto zakoupených produktů se po chvíli budeme chtít dost možná zbavit nebo je časem nahradit novějším modelem. Z nedávné britské studie vyplývá, že se jen ve Spojeném království vyhodí až 80 % produktů zakoupených během Black Friday již po prvním použití. Toto nepromyšlené nakupování zejména elektroniky a oblečení drží zákazníky v kruhu neustálého nakupování a vyhazování, což je z dlouhodobého hlediska neudržitelné jak pro spotřebitele, tak pro planetu. 

  • Nárůst průmyslových zplodin z výroby nebo dopravy,

  • nadměrný objem obalového materiálu,

  • podpora neudržitelného životního stylu spotřebitelů,

  • nákup produktů, které ve skutečnosti nepotřebujeme. 

V současné době se do odmítání Black Friday zapojuje čím dál více prodejců, kteří podporují myšlenku udržitelnosti. Své zákazníky vyzývají k aktivismu a zejména menší firmy žádají spotřebitele o celoroční přízeň bez ohledu na slevy. V minulosti se k bojkotu Black Friday zapojila například i společnost Marks & Spencer. Mnozí ekologicky smýšlející prodejci a influenceři doporučují namísto kupování nepotřebných věcí probrat vlastní domácnost a nevyužívané předměty darovat nebo prodat. 

  • Vytvořte si předem seznam věcí, které potřebujete.

  • Zaměřte se na balení produktů (plast, bezobal nebo papír).

  • Upřednostňujte materiály jako sklo, dřevo a u oblečení volte přírodní materiál (bavlna, len, lyocell). U oblečení si můžete hlídat i biocertifikáty. 

  • Podporujte místní farmáře, menší podniky, umělce a drobné řemeslníky – snížíte tím uhlíkovou stopu.

Co je to Udržitelný e-shop? 

Podobné články: